Hadis Nabi

  • Ulama Pewaris Nabi

    Rasulullah صلى ا لله عليه وسلم bersabda

  • إن الْعُلُمَاءُ وَرَثَةُ اْلأَنْبِيَاءِ، إِنَّ اْلأَنْبِياَءَ لَمْ يُوَرِّثُوْا دِيْناَرًا وَلاَ دِرْهَماً إِنَّمَا وَرَّثُوْا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ بِهِ فَقَدْ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ

    “Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi. Sungguh para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bagian yang banyak.” (Tirmidzi, Ahmad, Ad-Darimi, Abu Dawud. Dishahihkan oleh Al-Albani)

    Rasulullah صلى ا لله عليه وسلم bersabda

  • إِنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعاً يَنْتَزِعُهُ مِنَ الْعِباَدِ، وَلَكِنْ بِقَبْضِ الْعُلَماَءِ. حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عاَلِماً اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤُوْساً جُهَّالاً فَسُأِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا

    “Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan mencabutnya dari hamba-hamba. Akan tetapi Dia mencabutnya dengan diwafatkannya para ulama sehingga jika Allah tidak menyisakan seorang alim pun, maka orang-orang mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh. Kemudian mereka ditanya, mereka pun berfatwa tanpa dasar ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan.” (HR. Al-Bukhari no. 100 dan Muslim no. 2673)

Pesan Umar Abdul Aziz

"Jika engkau bisa, jadilah seorang ulama. Jika engkau tidak mampu, maka jadilah penuntut ilmu. Bila engkau tidak bisa menjadi seorang penuntut ilmu, maka cintailah mereka. Dan jika kau tidak mencintai mereka, janganlah engkau benci mereka." (Umar bin Abdul Aziz)

Biografi Amir Junaid Muhaddith

22:12

Kumpulan music rap Bad Boy amatlah tersohor di Amerika. Loon adalah penyanyi yang terkenal bersama kumpulan tersebut yang mempunyai nama asli Chauncey L. Hawkins. Setelah masuk Islam, Loon merubah namanya menjadi Amir Junaid Muhaddith. Bukan hanya Loon yang masuk Islam, isteri dan anak-anaknya juga ikut langkah baik pemimpin keluarga mereka. Tidak berapa lama setelah masuk Islam, Amir berangkat ke tanah suci Makkah, bertemu dengan para Imam Masjidil Haram.Di depan Kaabah itulah Amir mencari jati dirinya sebagai seorang hamba Allah yang mempunyai misi ibadah kepada-Nya. Amir masuk Islam setelah kumpulan lagu terakhirnya terjual 7 juta copy. Cuba bayangkan, kalau satu copy saja keuntungannya $ 1.00, maka maka sekitar $ 7 juta masuk kekantong Loon,Sungguh wang yang sangat banyak bukan?
 
Wang yang melimpah yang ia hasilkan dari muzik itu ternyata tidak membuat Amir semakin menikmati hidup ini. Bukan wang yang melimpah dan kemasyhuran sejagat yang membuat Amir menikmati kebahagiaan hidup. Soal wang, kemasyhuran dan berbagai penghormatan manusia sudah ia dapatkan, baik di Amerika sendiri mahupun dari kawasan dunia lainnya. Lalu,
lah yang ia pilih untuk menggapai kebahagiaan hakiki itu. Ternyata semua bentuk kejayaan dunia yang ia dapatkan, tak menghalanginya untuk masuk Islam dan memilih Islam sebagai the way of life-nya.
Tak hairan jika setiap Muslim yang melihat atau mendengar kisah Loon ini, spontan terucap di lidah mereka: Alhamdulillah, selamat datang saudaraku seiman. Salut luar biasa. Harta yang melimpah dan kemasyhuran sejagat ditinggalkan demi hidup sebagai seorang Muslim yang taat. Sementara di negeri kami yang terkenal sebagai negeri Muslim, malah orang berlumba-lumba mengejar fatamorgana dunia dan kemasyhuran itu.
Kisah Muallaf
Sungguh besar pengorbananmu. Wang, harta dan kemasyhuran itu mungkin tidak akan anda dapatkan lagi seperti saat sebelum memilih agama yang benar ini sebagai jalan hidup. Pasti Amir sudah menjangkakan itu semua dengan penuh kesedaran dan pemahaman yang mendalam. Itulah risiko menjadi Muslim taat, khususnya di Amerika yang terkenal kerajaan anti Muslim taat seperti Amir.
Amir mencari cahaya Islam belum genap satu tahun, atau sekitar 10 bulan lalu. Musim Haji yang lalu, ia datang ke Makkah untuk menunaikan ibadah Haji dan berkunjung ke Madinah, kota Rasul Saw. Amir juga berkunjung ke Riyadh, ibu kota Kerajaan Arab Saudi dan bahkan ke beberapa bandar di negara-negara Arab teluk, seperti United Arab Emirates. Dalam kunjungannya itu, Amir mendapatkan sambutan yang luar biasa. Beberapa media pun antri untuk mewawancaranya, termasuk Aljazeera, stesen tv terkemuka di Qatar yang mampu melawan kebohongan dan hegemoni CNN milik raja media Yahudi bernama Murdoch.
Amir yang saat ini berusia 34 tahun menceritakan isi hatinya yang paling dalam tentang keislamannya sambil berkata: Saya meraih kemasyhuran yang luar biasa di kalangan masyarakat Amerika kerana muzik. Saya berjaya luar biasa dalam dunia muzik sehingga saya menjadi 10 penyanyi top Amerika berdasarkan rating media Amerika sendiri. Kemasyhuran saya meningkat tajam saat berduet bersama penyanyi kelas dunia Bop Diddy sehingga penjualan pita rakaman lagunya lebih dari 7 juta copy. Saya telah menulis 52 lagu.
Amir menambah; anda boleh percaya atau tidak. Walaupun memiliki harta yang melimpah dan kemasyhuran, saya tidak pernah merasakan kebahagiaan dan ketenangan jiwa. Sampai ketika saya berkunjung ke Abu Dhabi 7 bulan yang lalu, saya terkaget-kaget dengan budaya kaum Muslimin Arab. Saat itu saya mendengar lantunan suara azan dan saya melihat orang-orang bergerak menuju Masjid-Masjid yang terdekat untuk menunaikan solat. Mereka terlihat berakhlak mulia dan berinteraksi dengan baik dengan sesiapa saja. Saat itu timbul soalan dalam benak saya tentang hakikat agama mereka (Islam). Apakah Islam itu hanya khusus untuk bangsa Arab, atau untuk semua manusia? Sampai akhirnya saya mendapat jawapan yang konprehensif bahawa Islam itu adalah agama untuk semua manusia, tanpa mengira keturunan, suku dan bangsa.





Setelah berfikir mendalam, saya putuskan masuk Islam dan saya solat pertama kali saat kembali ke tempat tinggal saya di New York. Sejak itulah saya berubah total. Saya tinggalkan muzik secara total. Saya keluar total dari masyarakat di mana saya habiskan hidup saya sebelumnya selama 17 tahun. Sekarang saya merasakan ketenangan batin yang sejak lama saya rindukan. Saya merasa bertambah tenang lagi setelah isteri dan anak saya juga masuk Islam.
Semangat saya untuk belajar dan mengenal Islam semakin bertambah, kerana tertanam niat dan tekad untuk mengajak orang lain kembali kepada Islam. Saya juga telah bergabung dengan lembaga dakwah Islam Kanada, bidang penyebaran Islam. Saya mempunyai program khusus berkaitan masalah tersebut, yakni mengajak para penyanyi dan seniman top dunia untuk mengenal Islam dan prinsip-prinsipnya.
Terakhir Amir menyampaikan nasihatnya kepada generasi muda Muslim di mana saja berada: Ini adalah ucapan saya yang keluar dari lubuk hati yang dalam. Kepada setiap pemuda dan generasi Muda Muslim. Jangan sekali-kali terpengaruh oleh peradaban Barat, demikian juga dengan tradisi mereka.Jangan sekali-kali meniru lagu-lagu Barat dan perilaku mereka serta apa saja yang dilakukan oleh penyanyi Amerika atau Barat lainnya. Berbanggalah dengan Islam dan agama ini yang sekarang sedang dicari-cari oleh orang-orang kaya dan orang-orang terkenal di dunia. Setelah mereka mengenal Islam, mereka akan tahu bahawa apa yang mereka kerjakan bertahun-tahun sebelumnya tidaklah bermutu dan berguna.

You Might Also Like

0 comments

Kalam Murabbi

Ilmu, kemahiran dan segala pemberian yang datang dari ALLAH tidak hadir secara percuma, Ia datang dengan tanggungjawab. Ilmu yang diberikan oleh ALLAH itu menuntut kepada kita untuk diamalkan.

Almarhum Tuan Guru Dato` Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz b Haji Nik Mat

Archives

Ulama Pewaris Nabi

Ulama Pewaris Nabi

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe